Számos esetben hallani, hogy az érzékenység-, hit- vagy más meggyőződésbeli okok miatt speciális diétát tartó gyermekek szokásait a magyar iskolák nem veszik kellő mértékben figyelembe. Hogy egy kicsit jobban megérthessük a témát, és meg tudjuk védeni a gyerekek jogait, egy gyakorlati szakembert Bacsó Gizellát kérdeztem meg, akinek szívügye az egészséges életmód és a fiatalság egészségtudatosabbá tétele.
Hogyan kezelik egyes intézményekben a gyerekek speciális étkezési szokásait?
A Pető Intézetben van olyan diákunk, aki családi- és meggyőződési okokból vegetáriánus. Volt már olyan év is, hogy olyan tanuló járt hozzám, aki egyszerre volt cukorbeteg és gluténérzékeny. Az ilyen diákok esetében, akár szándékos veszélyeztetésnek is minősülhet, ha nem vesszük figyelembe az étkezési igényeit!
A személyes véleményem az, hogy alapvető joga kellene, hogy legyen a diákoknak, illetve a szülőknek, hogy eldönthessék mivel táplálkoznak, illetve mit adnak a gyerekeiknek, mit tartanak egészségesnek. Erre azonban az iskolai közétkeztetés csak nagyon korlátolt lehetőségeket képes biztosítani. Én például a lányomnak is rendszeresen csomagoltam az otthon készített ételt, ahelyett, hogy a menzát választottuk volna.
Tudom, nehéz megoldani azt, hogy egész napra tudj csomagolni a gyerekednek, mivel a főtt étel könnyen romlandó. A nap második felében már sokkal célszerűbb friss gyümölcsöket, magokat összekészíteni neki.
Mivel a növekedésben lévő szervezetek számára fontos, hogy megfelelő mennyiségű és minőségi fehérjéhez jusson, a nagyobb gyerekek részére, akár egy hormon és adalékanyag mentes fehérjeturmix vagy fehérje szelet is jó alternatíva lehet. Mivel összetételében lényegesen jobb az utóbbi a csokoládék kiváltására is alkalmas.
Képes az iskolai menzátok mindenki igényeit kielégíteni?
Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy nem képes. Az ilyen speciális diétákat szinte egyáltalán nem tudják figyelembe venni, de még a kalória- vagy szénhidrát szegény orvos által előírt diétás étkezés megoldásával is gyakran problémák adódnak.
Úgy gondolom, hogy nálunk még mindig jobb a helyzet, mint egy-két hagyományos, többségi iskolában. Az iskolánkban az oktatás szemlélete, és a komplex nevelési program (sok diák kollégista is) előtérbe helyezi az egészséges életmódra való nevelést.
Problémát okoz az egészséges életmódra való nevelés?
A lehetőségekhez képest a program betartása nem okozna problémát, bár pluszfeladatokat jelent. A gondokat általában az okozza, hogy a fenntartó nem mindig képes biztosítani a lehetőségeket, valamint egyes esetekben úgy érzem, hogy néhány szülő nincs tudatában annak, milyen előnyös lenne a gyereke számára a változatos, vitamindús, megfelelő összetételű ételek fogyasztása.
Az egészségnevelés a szívügyem, és amikor azt látom, hogy valaki étkezési szokásai jobbá válnak, és ezzel életminősége is javul, akkor további motivációt kapok ezekhez a feladatokhoz. Nagyon jó érzés, amikor a diákjaim egyre jobban élvezik, hogy milyen előnyökkel jár számukra az egészségtudatos életmód.
Mi a helyzet az iskolai büfék kínálatával?
Általában keveset tudok róla, mivel még büfénk sincs. Ahogy én tudom, csak nagyon kevés helyen van lehetősége a diákoknak gyümölcsöket és salátákat vásárolni, ezzel szemben még nem hallottam olyan iskoláról, ahol ne lehetett volna csokoládét vagy chipset kapni.
Nagyon fontosnak tartom, az iskolai órák során az egészséges életmódra való ösztönzést. Amellett, hogy néhány szabadon felhasználható órakeretemet is erre fordítom, a témanapjainkon is nagy hangsúlyt fektetek rá. Szükségesnek tartanám még jobban felhívni a figyelmet arra, hogy a gyerekek és a szülők tudatában legyenek annak, hogy az ételek szabad megválasztása nem csak lehetőség számukra, hanem alapvető jog is.
Magyarországon a gyerekek 20% -a túlsúlyos. Ez elsősorban a szülők felelőssége, de mivel sokan csak a médiában könnyen elérhető információk alapján tudnak tájékozódni, a tanárok és más szakemberek felelőssége is, hogy a gyerekeknek és a szülőknek legyen lehetőségük megbízható forrásból (mint például az iskolai védőnőtől, gyerekorvostól, vagy egészség-/testnevelő tanártól) is információhoz jutni.
Mit tegyenek a szülők, akik még jobban szeretnének odafigyelni arra, hogy a gyerekük egészségesen étkezzen és éljen?
Nagyon fontosnak tartom, hogy a szülők olyan ételeket vásároljanak meg, amelyek egészségesebbek. Igyekezzenek, minél alaposabban tájékozódni. Amennyiben lehetőségünk van rá, készítsük otthon a gyerekek ételeit, mivel ekkor pontosan tudjuk, hogy mit és milyen arányban kapnak.
Mutassunk példát! Továbbá biztassuk a fiatalokat sok mozgásra, sportolásra, szervezzünk minél több aktív családi programot vagy kirándulásokat a szabadba!