-+=
Olvasási idő: 3 perc

Eljött a 2023-as év, és Dr. Nicole Hawkins, az evészavarokkal foglalkozó tekintélyes intézmény, a Center for Change vezérigazgatója új és aggasztó kihívással néz szembe:
https://centerforchange.com/staff/nicole-hawkins-phd-licensed-psychologist

→→★ a “nem-akar-enni” betegek kiterjedt várólistájával. Az étkezési zavarok súlyossága fokozódott, és Dr. Hawkins a válság jelentős részét a közösségi médiának tulajdonítja.

Közel 30 évvel ezelőtt, még nyugi volt. Akkoriban, azaz 1996-ban Dr. Hawkins, még Ph.D. diák volt. Fogta magát és egy úttörő tanulmányba kezdett: megviszgálta a magazinok borítóinak és reklámjainak a női testképre gyakorolt hatását (Hawkins et al., 2004).

A tanulmány elkészült, az eredmények egyértelműek voltak, ám 1996-ban ez szinte senkit sem érdekelt. Most a Facebook, az Instagram és a Tiktok térnyerésével még erősebben ki vagyunk téve ezeknek a hatásoknak.

→→★Mi történik most velünk, amikor a szépítő szűrőkkel ellátott, photoshoppolt, vagy éppen plasztikai sebészek műveinek a képeit nézegetjük a közösségi médiák felületein, sőt egyes kóros nem-evő influencernek, akár 10 milliós követő tábora van?

Az 1990-es években a közösségi média gyerekcipőben járt, a hirdetéseket elsősorban magazinokon, televíziókon, divatkifutókon  közvetítették. A 2021-es becslések szerint az emberek naponta 4000-10000hirdetéssel találkoznak.

Ezeknek a hirdetéseknek jelentős, de nem számszerűsített része, fehér, vékony és szexualizált női és férfi modelleket tartalmaz.

Black Friday! 33% OFF Mindenre a PeakShopban + 1 doboz Cukimentes Szaloncukor is a Tiéd!

→→★ A vonzó emberi modellek hirdetésekben való szerepeltetése régóta marketing gyakorlat, amelyről úgy tartják, hogy megragadja a figyelmet, javítja az emlékezetet és növeli az eladásokat. Ami azonban a vállalkozások számára okos dolog lehet, az ebben az esetben káros az emberi jólétre. A Surgeon General nemrégiben arról számolt be, hogy minden harmadik serdülő a közösségi média rabja.

A Surgeon General adataiból kiderül, hogy az evészavaros betegek átlagosan napi 10-12 órát töltenek a közösségi médiában. Jóllehet nyilvánvaló, hogy a képernyőkön túl sok időt eltölteni egészségtelen, az igazi probléma a közösségi média platformok tartalmaiban rejlik.

→→★ Vegyük észre: amikor egy Közösségi Média tréningen járunk, maga a tartalomkészítő is csak MAXIMUM napi 15 percet javasol a felület használatára. A saját maga által készített tartalmakat SEM fogyasztja.

Dr. Hawkins és számos más egészségügyi szakember a közösségi médiát a tizenévesek és serdülők súlyosbodó mentális betegségeinek vezető katalizátoraként tartja számon.

→→★Dr. Hawkins szemlélteti a probléma mértékét azzal, hogy megjegyezte: a betegek most plasztikai műtétet keresnek, hogy megfeleljenek a közösségi média avataraik által állandósított torz ideáloknak. És ez szinte minden korosztályt érint. 

A fiatalok idealizálják a túlságosan karcsú testalkatot, és magukévá teszik azokat az irreális változásokat, amelyeket a közösségi média platformjain elterjedt digitális eszközök tesznek lehetővé.

→→★ 2021-ben a világ végre megerősítette azt a széles körben elterjedt hiedelmet: a közösségi média platformok, mint a Meta (korábban Facebook) és az Instagram olyan algoritmusokat alkalmaznak, amelyeket stratégiailag a fiatal felhasználók csábítására terveztek, elősegítve a platformjukhoz való potenciálisan addiktív kötődést.

Frances Haugen, a Meta egykori termékmenedzsere egy sor belső dokumentumot tett közzé, és kiderült, hogy a legerősebben, a fiatalokra tett erős befolyással, csinál a platform pénzt.

→→★ Nem meglepő módon a 2017-ben közzétett kutatás kimutatta, hogy az Instagram-használat szorosan összefügg az evészavar tüneteinek fokozódásával (Turner et al., 2017). Felnőttek körében is. 

Mentális egészségünk és egy mentális betegség kialakulása és fenntartása jövedelmező üzletté vált. A Meta gyakorlata ellen több per is indult, mégis ahogy ezek a jogi csaták kibontakoznak, az elérhetetlen és irreálisan vékony és manipulált testek dicsőítése féktelenül folytatódik.

→→★Egy mentális betegség magányos dolog. Az evészavarok különösen arról híresek, hogy az embereket öntörvényű elszigeteltségbe sodorják, aminek következtében fokozatosan megszakítják baráti kapcsolataikat és társadalmi kapcsolataikat, ahogy állapotuk elmélyül.

Paradox módon, bár a közösségi média elméletileg új barátságok és támogató hálózatok felfedezésének eszköze lehet, gyakran az embereket tovább tereli a megpróbáltatások útján, miközben a több milliós közönség csendben figyeli küzdelmeiket.

 

közösségi média negatív hatása

közösségi média torz testkép

Vidd el a BOMBABIZTOS és CUKORMENTES bejgli receptet - amit a Peak CUKRÁSZA készített.

Referenciák:

Hawkins N, Richards PS, Granley HM, Stein DM. The impact of exposure to the thin-ideal media image on women. Eat Disord. 2004 Spring;12(1):35-50. doi: 10.1080/10640260490267751. PMID: 16864303.
Turner PG, Lefevre CE. Instagram use is linked to increased symptoms of orthorexia nervosa. Eat Weight Disord. 2017 Jun;22(2):277-284. doi: 10.1007/s40519-017-0364-2. Epub 2017 Mar 1. PMID: 28251592; PMCID: PMC5440477.