-+=
Olvasási idő: 3 perc

Manapság egyre nagyobb az igény az alternatív, nyitottabb pedagógiára. Jómagam is ’’valami mást” kerestem a kisebbik lányomnak. Szerettem volna egy nyitott gondolkodású óvodát, ahol a gyerekem sokat tanulhat anélkül, hogy az (extra) erős jellemét elnyomnák. Így esett a választásunk a Csepeli Montessori Mária kétnyelvű Bölcsőde – Óvoda – Iskolára. Megkértem Szobota Erzsébetet (Böbit), hogy mutassa be nektek milyen is a Monterssori módszer. Vele készült interjúmat olvashatjátok.

Mik az alapvető  különbségek a Montessori és az általános módszerek között?
“Hol is kezdjem… A legszembetűnőbb különbség, ami a mottónk is, és talán Montessori egyik legmeghatározóbb gondolata:

Segíts nekem, hogy magam csinálhassam!

Vagyis a nagyfokú önállóság mindenben: öltözködés, étkezés, de a fejlesztés is ide tartozik, és a módszernek köszönhetően egy idő után önjáró. Kell hozzá az a fajta fejlesztői szemlélet, amivel mi óvónénik figyeljük a gyerekeket és viszonyulunk hozzájuk. Szeretjük és elfogadjuk őket, de észben tartjuk, hogy milyen területen kell még csiszolódniuk.

Az önállóság érdekes kérdés. Bátorságot és önfegyelmet követel a részünkről. Hogy milyen sok visszafordult, segíteni akaró mozdulatot látott már ez a folyosó, mennyi bennrekedt kéretlen jó tanácsot, azt nem tudom, de idő, mire kialakul és reflexszé válik. De az az igazán jó, hogy mivel a nap túlnyomó részében két pedagógus van a gyerekekkel, ebben is támogatjuk, erősítjük egymást.
Érdekes ez, mert annak ellenére, hogy Magyarországon a hagyományos óvodák is Montessori elemeket használnak (Maria Montessori tartotta elsőként fontosnak, hogy a gyerekeket gyermek méretű bútorok vegyék körül), egészen sokáig fekete báránya volt a módszer a hazai óvodapedagógiának. Valahogy a betűkkel, illetve számokkal, mennyiségekkel történő ismerkedést az iskola kizárólagos feladatának tartja, tartotta a szakma. Talán mostanában kicsit elfogadóbbak a közvéleményt nagy mértékben formáló ismert pszichológusok, szakemberek. A lényeg, hogy mi nem idegenkedünk a betűktől, számoktól sem.

Milyenek azok a Montessori játékok? Miben másak?

Black Friday! 33% OFF Mindenre a PeakShopban + 1 doboz Cukimentes Szaloncukor is a Tiéd!

“Öt nagy területen zajlik a fejlesztés a csoportjainkban. Mindennapi élet gyakorlatai, ami klasszul megtámogatja az önállóságot, hiszen itt azokat a mozdulatsorokat tudják gyakorolni egy tagoltabb, lassított helyzetben a gyerekek, ami éles helyzetben a sikerességet és a kompetenciabizonyosságot eredményezi. Itt gyakorolhatják az öntést, kanalazást, pipetta, csavar, gombolás, az öltözködés egyéb lépéseit. Minden szóba jöhet, amiről úgy látjuk, hogy szívesen bíbelődnek vele a gyerekek. Talán nem hat furának, hogy az asztaltörlés is például ilyen. No, persze nem akkor fejeződik be, amikor tiszta az asztal, hanem amíg a flow tart, vagyis amíg örömet okoz a mozdulatsor.

Fontos az érzékelésfejlesztés! Montessori úgy tartotta, hogy csak úgy fejlődhetnek a gyerekek, ha érzékszerveiket élesítjük, befogadóvá tesszük a világ stimulusaira.”

Milyen testmozgási lehetőségek vannak az intézményben?

“Minden napos testnevelés az óvodánkban is jelen van. Ez azt jelenti, hogy a komplex foglalkozás során mindig átmozgatjuk a gyerekeket, már csak azért is, mert a mozgással összekötött játékos tanulás mindig érdekesebb és eredményesebb. Ez az alap. Ezen kívül heti egy alkalommal tornafoglalkozást tartunk, melyet Kokas Gábor testnevelés szakos kollégánk vezényel, emellett igény szerint van foci, úszás, akrobatikus rocky, kick box és szenzomotoros torna is. A természetes mozgásigényüket pedig az udvari játékidőben élik ki a gyerekek. Itt aztán biciklire pattannak, futnak, másznak, egyensúlyoznak fáradásig.”

Mennyire nyitott az óvoda az egészséges életmód, az új étkezési szokásokra?

Teljes mértékben. Az étlapot dietetikus állítja össze, figyelembe véve azt, hogy mire van szüksége az óvodáskorú fejlődő szervezetnek. Próbálgatjuk a reformétkezést is, előfordul, hogy hajdina, bulgur, tonhal, kelbimbó kerül a tányérra, vagy más olyan étel, ami eltér az addigi ízektől, elég nagy a küzdelem, sok varázsige elhangzik, mire sikerül megkedveltetni egyes ételeket a gyerekekkel. Ezért étkezésen kívül is igyekszünk őket megismertetni olyan élelmiszerekkel, amelyek hozzájárulnak az egészséges élethez. Télen például gluténmentes magvas kenyeret sütöttünk, illetve főztünk kölest is. Többet ért, mint bármilyen édesség!

Remélem tudtunk neked segíteni a választásban és sikerült megismerni picit a Montessori módszert. Minden szülő a legjobbat szeretné a gyerekének, ezért érdemes minél több helyen körbenézni és szívből választani.

A cikket írta: Pataki Renáta

Szobota Erzsébet

montessori óvoda

montessori nevelés óvoda

Vidd el a BOMBABIZTOS és CUKORMENTES bejgli receptet - amit a Peak CUKRÁSZA készített.