A bitcoin nem csupán egy kriptovaluta, hanem sokak rögeszméjévé vált. Íme néhány viselkedési és pszichológiai ok. Görgess lejjebb a FAGYI alá:
— Milyen az a Bitcoin fagyi? Hát ilyen! Csak ez kell hozzá:
1.- A Bitcoin az identitásunk részévé válik?
A bitcoin „inkább vallás, mint bármilyen probléma megoldása” – mondta decemberben Mark Cuban milliárdos a Forbes-nak. Valójában a bitcoin rajongóknak megvan a saját zsargonjuk, tele betűszavakkal és kifejezésekkel a „HODL”-től a „bálna”-ig, és a bitcoin konferenciák máig több ezer résztvevőt vonzanak. „A bitcoin körüli kultúra a vonzerő része” – mondja Finn Breton, a Kaliforniai Davis Egyetem tudományos és technológiai professzora.
„Amikor bitcoint veszel, tulajdonképpen egy egész jelenetet veszel” – mondja Breton. – És ez egy olyan jelenet, amely az identitásod része lehet.”
Bár a bitcoin egyre nagyobb figyelmet kap néhány komoly befektetőtől és a mainstream pénzintézetektől, és még mindig egy felforgató fogalom. A kriptopénzek és a bitcoin ellene és mellette ember csoportokat hozott létre, így máig sokféle érdekes érzelmet generál.
2.- A közösségi média tovább fűti az érzelmeinket, és kockázatkeresővé tehet.
A bitcoinba befektető hírességektől kezdve a Twitteren, a TikTokon és a Redditen lévő nagyon elkötelezett bitcoin közösségekig, a közösségi média hozzájárul a bitcoin népszerűségéhez.„Hirtelen egy új mód nyílik a látásra, a finanszírozásra és arra, hogy a pénzügyi térhez hasonló szereplőként identitásod legyen.” – mondja Lana Swartz, a Virginiai Egyetem médiatudományi adjunktusa.
Utpal Dholakia, a Rice Egyetem marketingprofesszora szerint, aki a fogyasztói pénzügyi döntéshozatalt tanulmányozza, ezek a közösségi platformok a viselkedésünket is befolyásolják. A kutatások kimutatták, hogy amikor az emberek az online közösségi környezetben történő befektetéseikről beszélnek, hajlamosabbak lesznek kockázatkeresővé válni a befektetéseik típusaiban.„Ugyanez a dinamika érvényes számos befektetési döntésre, amelyek jelenleg születnek.” – mondja Dholakia.
A képlet nem bonyolult: ha azt látjuk online, hogy mások mennyit keresnek a bitcoinnal, vagy hogy a szomszédnak sikerült ma, akkor mi is belevágunk, mindenféle előzetes ismeret nélkül. Ebből születnek a bukások.
3.- A volatilitás izgalmas lett?
A volatilitás jelentése az árak gyors változásait jelenti. Sok okos befektető, Kevin O’Learytől Jim Cramerig, a CNBC-től, a bitcoin vásárlását, Las Vegasba költözéshez hasonlította. A Berkshire Hathaway vezérigazgatója és elnöke, Warren Buffett régóta kritizálja a bitcoint, mondván, hogy „a kriptovalutáknak alapvetően nincs értékük”, és „szerencsejáték-eszköznek” minősülnek.
És akárcsak a szerencsejátéknál, „néhány ember biztosan élvezi ezt az izgalmat” – mondja Dholakia is.
A részvények árfolyamának rendszeres ellenőrzése olyan tevékenység, amely unalmassá válhat – mondja Tom Meyvis, a New York-i Egyetem Leonard N. Stern School of Business marketingprofesszora. „A bitcoinhoz hasonló dolog izgalmas, mert folyamatosan történik valami” – mondja. “Naponta 10-szer ellenőrizhetjük, és az ára vadul változhat.”
A fiatalok, különösen, akik videojátékokon és a közösségi médiákban nőttek fel, készek arra, hogy azonnali kielégülést és gyors tempójú ciklusokat akarjanak. A magas kockázatú, magas hozamú befektetések, mint például a bitcoin vonzza ezeket a srácokat.
4.- FOMO, azaz Fear of Missing out – egy pszichológiai fogalom már. Tényleg mindenről lemaradunk?
A 21. századi ember mindenről értesül, mindenhol ott van és lehetőségek sokaságából választhat. Ám a választás egyben az alternatívák elvesztése is. A mindentudás még lehetetlen, a nem-tudás azonban már egyre nagyobb szorongást okoz. Ez a félelem a FoMO.
Az embereket izgalomba hozza egy új, potenciálisan életüket megváltoztató technológia megjelenése a világban. Ha ehhez hozzávesszük a neten terjengő vagy igaz vagy nem történeteket azokról az emberekről, akiknek sikerük volt a bitcoinnal: senki nem akar lemaradni. Azonban az emberek jobban összpontosítanak a pozitívumokra, mint a hátrányokra, így könnyű belemerülni a bitcoinból fakadó lehetőségekbe, majd az ebből fakadó lemaradok-szorongásba.
5.- Reményt ad nekünk!
„A pénz olyan technológia, amely lehetővé teszi számunkra, hogy elképzeljük a jövőt” – mondja Swartz.
A bitcoin izgalma, különösen a fiatalok körében, azt mutatja, hogy az emberek bezsonganak attól a lehetőségtől, hogy olyan eszközökkel rendelkezzenek, amelyek lehetővé tenné számukra, hogy bármilyen nagyságú vagyont generáljanak. Persze mindezt csak GONDOLJÁK a srácok.
bitcoin fomo
bitcoin pszichológia
Referenciák:
https://www.cnbc.com/2017/12/20/celebrities-who-have-endorsed-or-invested-in-cryptocurrency.html
https://www.cnbc.com/2019/05/04/warren-buffett-says-bitcoin-is-a-gambling-device-with-a-lot-of-frauds-connected-with-it.html
https://www.techtarget.com/whatis/definition/FOMO-fear-of-missing-out