Ha tudnád, mennyi idő ledolgozni két szelet pizzát, még mindig betolnád? Valószínűleg nem. Amióta a részletesebb kalóriatáblázatok sem állítanak meg minket a hízástól, új címkéket kezdtek el kidolgozni a problémára.
Kalóriatáblázat
Ahogy az amerikaiak, a britek többsége is szenved a túlsúlytól – ami vonzza magával a cukorbetegséget, szívelégtelenséget és a rákot.
Ezért Nagy-Britanniában már tesztelik az új élelmiszercímkéket, melyekkel segíteni szeretnének eldönteni, mit válassz, mit egyél. Mi lenne, ha lenne egy piktogram, ami mutatja hogy azt a tábla csokit mennyi idő ledolgozni? Az emberek a szimbólumokat jobban megértik, mint a számokat, így az aktivitást mutató címkékkel könnyebb döntést hozni, főleg az alacsonyabb szinten lévő társadalmi csoportok számára, akik nincsenek teljesen tisztába a táplálkozási és egészségügyi ismeretekkel.
Kalóriatáblázat fogyáshoz
Például: egy dobozos szénsavas üdítőt egy átlagos korú és súlyú embernek (ez országonként változó) 15 perc futás ledolgozni. Tisztába vannak azzal, hogy ez nem segít abbahagyni valami szokást, de remélik, segít elkezdeni valami mozgást.
Sokan nem értenek egyet ezzel a lépéssel, mert a mozgás nem lehet mindig a megoldás. Attól, ha az emberek a szervezetük számára nem megfelelő ételt esznek, nem lesz jobb a helyzet. Ebben teljesen igazuk is van. De valószínűleg ez is jobb, mint az, hogy csak tétlenül nézzük a még nagyobb rétegben elterjedő elhízást. A problémát az okozza, hogy a 2013-ban bevezetett színskálával jelölt értékek nem hozták a hozzá fűzött reményeket.
Ezért emellett az új tesztrendszerben a jelenleg elfogadott egyetlen jó megoldás a gyártók részére, ha egy pálciaember piktogramját teszik a csomagolásra, ami azt mutatja, hogy 26 perc futás vagy 40 perc séta, vagy mennyi idő úszás szükséges az adott élelmiszer lemozgására. Valószínűleg még több év konzultációba telik ezek kialakítása és elterjesztése még. De most, az Élelmiszer- és Gyógyszerkutató Intézet keményen dolgozik egy szabályozáson, ami nem csak azt mondja mennyi cukor van az adott termékben, hanem hány százalékkal növeli a napi ajánlott bevitelt.
Megkérdezték az embereket, – mit gondol, egy egy jó ötlet? – és meglepődésre 60%-uk szerint segítene neki változtatni a napi rutinján, jónak tűnik az irány. Tehát ha egy szelet csoki, egy muffin vagy egy banán között fog gondolkozni, talán a banánt választja.
Azonnali és gyors információkat szeretnének a vásárlók mindig minden körülmények között. Ezek után talán a gyártók is elkezdik vagy csökkenteni pl. az édességek adagját, hogy kisebb legyen a mozgásigény értéke rajta, így jobban megkívánjuk összehasonlítva egy másikkal. Ezáltal akaratlanul is kevesebb kalóriát vihet be aki az, aki egy ilyen nasit választ. A másik út számukra, ha változtatnak az összetételen, hogy ha a mennyiség nem is változik, de a mozgásigénye kevesebb legyen, ezáltal a termék is egészségesebb lehet a szervezet számára.
Források:
food.gov.uk
Strik, C. M., et al. The role of a low-glycemic-index diet in the management of obesity. Am J Clin Nutr. 81(4):940-941, 2005. In-Tele-Health © 2012
Guallar-Castillon, P., et al. Intake of fried foods is associated with obesity in the cohort of Spanish adults from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition. American Journal of Clinical Nutrition. 86(1):198-205, 2007.